Missie geslaagd!
Afgelopen woensdag 22/05/2024 werd op de gemeenteraad ons toegevoegd punt over het vrij inloopmoment, ingediend door 2 leden van LEF, besproken. Ons voorstel werd door gans de gemeenteraad, zowel door de meerderheid als de oppositie, gesteund met de belofte dat er verder werk zal gemaakt worden van een geoptimaliseerde dienstverlening zonder daarbij afbreuk te doen aan de kwaliteit.
Na de reguliere agendapunten van de gemeenteraad kwam ons voorstel aan bod. In eerste instantie kregen we een uitgebreide toelichting van de aangepaste dienstverlening, waarover we een aantal uur voor de gemeenteraad via de media al inzicht in kregen. (Vanaf nu is het niet langer nodig om een afspraak te maken voor het afhalen van een aantal documenten, n.v.d.r.)
Ook kregen we toelichting over de plannen die er zijn om binnenkort een digitale kiosk te voorzien in de inkomhal van de gemeente via dewelke een afspraak kan gemaakt worden. Met de implementatie van deze kiosk zal het ook mogelijk worden om een afspraak op dezelfde dag te maken. Iets wat vandaag nog niet tot de mogelijkheden behoort.
We zijn tevreden dat deze aanpassingen worden doorgevoerd en dat op die manier getracht wordt om de dienstverlening naar de Lilse burgers verder te verbeteren.
Afspraak nodig?
Ons voorstel werd verder besproken en de voor- en nadelen ervan zijn uitgebreid aan bod gekomen. Uiteraard is het niet evident om zomaar, van de éne op de andere dag een vrij inloopmoment te organiseren en gaat er heel wat werk aan vooraf. Er dient een duidelijk kader gemaakt te worden, er moet bekeken worden hoe die praktisch realiseerbaar is en er moet ten allen tijde op toegezien worden dat dergelijk systeem geen afbreuk doet aan de kwaliteit van de dienstverlening.
De mening van al de leden van de gemeenteraad was unaniem. Er moet verder bekeken worden op welke manier en voor welke vragen en praktische zaken de dienstverlening geoptimaliseerd kan worden. Waarvoor is een afspraak bijvoorbeeld niet nodig? Voor welke dingen blijft dit wel opportuun of noodzakelijk?
De volgende stap…
De eerste stappen zijn al gezet en ook over eventuele volgende stappen werd al nagedacht door de personen die hier dagdagelijks mee bezig zijn. We mogen daarbij niet vergeten dat er in een verkiezingsjaar ook voor hen heel wat extra taken bijkomen. We willen ook nog eens benadrukken dat wij zeker de inzet en de kwaliteit van het geleverde werk en de dagelijkse inzet van deze medewerkers niet in vraag stellen en het werk dat ze leveren enorm appreciëren.
PS: in de krant konden jullie al lezen dat je voor een aantal dingen geen afspraak meer nodig hebt, maar de gemeentelijke website heeft men blijkbaar nog niet kunnen aanpassen. Wanneer jullie dit lezen is deze vergetelheid normaal al aangepast… @gemeente Lille ? 😉