LEF wil vrij inloopmoment gemeentehuis zonder afspraak

LEF stelt voor om te werken met een systeem waarbij er zowel op afspraak wordt gewerkt, maar waar er ook momenten zijn waarop men zónder afspraak kan langskomen in het gemeentehuis voor de afhandeling van eenvoudige vragen en/of praktische zaken.

Wij ontvangen veel signalen die betrekking hebben tot de huidige werking van de loketdiensten. We stellen daarbij vast dat vooral het werken op afspraak een vaak vermelde ergernis is bij de personen die we hierover gesproken hebben. We trekken deze conclusie niet alleen uit persoonlijke contacten die we hebben, maar deze wordt ook gestaafd door het onderzoek van de Gemeente- en Stadsmonitor van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

In de nasleep van de coronacrisis werd er in 2021 beslist om het werken op afspraak voor alle gemeentelijke diensten, met uitzondering van het onthaal, te behouden. Deze beslissing werd mee geïnspireerd door het feit dat er heel wat zaken online kunnen geraadpleegd en opgevraagd worden en dat een bezoek aan het gemeentehuis dus vaak niet nodig is. Uiteraard dient men dan wel over de juiste middelen en kennis te beschikken om dit ook daadwerkelijk te kunnen opvragen of consulteren.

Wanneer we naar de objectieve cijfers kijken die zijn terug te vinden in de ‘gemeente- en stadsmonitor’ opgemaakt door Vlaanderen (Agentschap Binnenlands Bestuur) zien we een opmerkelijke daling in de ‘tevredenheid over de loketdiensten’ bij de Lilse burger.

Het tevredenheidscijfer over de loketdiensten daalt van 68 % in 2020 naar 57 % in 2023. Bron: De gemeente- en stadsmonitor Vlaanderen – Gemeente in vogelvlucht | Gemeente-Stadsmonitor (vlaanderen.be)

Meer zelfs; de indicator ‘tevredenheid over de loketdiensten’ daalt op 6 jaar tijd met maar liefst 22 procentpunten: van 79% in 2017 naar 57% in 2023. Als dit wordt vergeleken met het Vlaams gemiddelde presteert Lille hier aanzienlijk slechter. In het Vlaams Gewest is er maar een daling van 10% op 6 jaar tijd.


Bij de bevraging werd er naar de algemene tevredenheid over de loketdiensten gepeild. Níet naar het waaróm men al dan niet tevreden is over deze diensten. Uit de resultaten van de bevraging alleen kan daarom ook niet met zekerheid gesteld worden dat de slechte cijfers integraal toe te wijzen zijn aan de beslissing van het huidige bestuur om enkel nog op afspraak te werken.

Desalniettemin, een vrij inloopmoment kan de afstand tussen de loketdiensten en de burger verkleinen, wat kan bijdragen tot een hogere tevredenheid bij de Lilse burgers.

Daarom staat ons voorstel ter goedkeuring op de agenda van de gemeenteraad van aanstaande woensdag 22/05. Wij hopen dat er een meerderheid kan gevonden worden om door te gaan met ons voorstel, omdat we hiermee de toegankelijkheid en de doorstroming van onze dienstverlening alleen maar verbeteren.